Vi tappar kontrollen över våra förorter

Vi behöver slå fast att vi har allvarliga problem i flera av landets förortsmiljöer. Inte ”utmaningar” som Ebba Östlin (S) upprepar som ett mantra – utan PROBLEM.

Alldeles för många står utanför arbetsmarknaden. Alldeles för många går ut skolan med ofullständiga betyg. Alldeles för många vanliga människor många faller offer när samhället sviker. Alldeles för många människor drabbas när kriminaliteten tar över.

Men det finns också ett individuellt ansvar. Bara de senaste veckorna har polisen beslagtagit en skarpladdad Kalasjnikov, människor har blivit rånade, en död man hittats i en trappuppgång, man har hittat en vapengömma med automatvapen och handgranater i Fittja. Blickar vi bakåt de senaste åren så kan vi räkna upp otaliga incidenter med alltifrån bilar som brinner, upplopp och stenar som kastas mot polis, ambulans och brandkår, mord, våldtäkter, misshandel, öppen knarkhandel, handgranater som detonerar vid polisbilar och skjutningar – även inne på Fittja Ungdomens hus!

Vad är då Socialdemokraternas respons? Bl.a. så har man ordnat man en demonstration med plakat som ”jag är emot våld” och debattartiklar med budskapet att bilden av förorten är ”orättvis”. Eller så rycker man ut för att låta sig fotograferas med nattvandrade mammor i Fittja.

Redan 2011 tog Botkyrka kommun fram en rapport med rubriken ”Från osynliga till synliga – En studie av invånare i norra Botkyrka som står helt utanför arbetsmarknad och bidragssystem”.

I rapporten kan man bl.a. läsa ”de har ingen registrerad inkomst eller myndighetskontakt, det vill säga att de inte arbetar och inte får försörjningsstöd, arbetslöshetsersättning, studiemedel, sjukpenning eller sjuk och aktivitetsersättning. Det innebär att en stor grupp står helt utanför arbetsmarknaden. Mer än en av sju, 15 procent i arbetsför ålder försörjer sig på något annat sätt helt enkelt.”.

Vårt välfärdssamhälle bygger på att man arbetar efter förmåga och betalar skatt. Detta för att finansiera allas vår gemensamma välfärd.

I vår kommun finns det uppenbarligen tusentals människor som inte bidrar med skatteintäkter men som likväl, och precis som alla andra, kräver att få ”sin beskärda del” av välfärden: förskola och skola för sina barn, kulturskola, vägar att åka på, friluftsområden att ströva i och sjukvård och mediciner när de gör illa sig eller blir sjuka, äldreomsorg när de blir gamla, etc.

Kommunens rapport är begravd för länge sedan och man har inte velat följa upp och göra en ny. Troligen för att det som kommer fram känns obekvämt och jobbigt. I stort sett varje gång som jag själv eller någon annan tar upp allvarliga samhällsproblem så får vi etiketter från den styrande majoriteten. Antingen så ”svartmålar” vi kommunen eller så ”fiskar vi i grumliga vatten” och försöker sprida en ”falsk verklighetsbild”.

Vill man inte se omfattningen av problemen så kan man heller inget göra för att lösa dem. Och det finns massor att göra. Man kan börja med att stryka alla bidrag till organisationer som inte står upp för våra grundläggande demokratiska och svenska värderingar, stänga samtliga fritidsgårdar för vuxna – är man vuxen ska man jobba eller plugga, inte hänga på en fritidsgård. Man kan ta tag i olaga andrahandsuthyrning, samarbeta med och kräva att polisen tar tuffare tag mot buset, man kan stå upp mot staten och kräva ett avskaffande av EBO, man kan kräva motprestation för att få socialbidrag, man se över hur länge man kan gå på SFI, man kan införa trygghetsteam i kommunen och mycket, mycket mer.

Kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin tar istället den lokale polischefen Erik Åkerlund i handen och envetet hävdar att det är en ”orättvis bild av förorten”. De tar på sig den praktfulla offerkoftan och hävdar att det är klassamhällets fel som gör att människor langar knark, begår rån, eldar upp bilar, kastar sten på ambulanser och skjuter varandra.

Vi moderater håller inte med. Bara för att man fick dåliga betyg i skolan, har haft en tuff uppväxt eller upplever svårigheter på arbetsmarknaden så rättfärdigar det inte att man senare begår allvarliga våldsbrott.

För varje dag som den styrande majoriteten väljer att ducka för det som händer i vår kommun så drabbas alla skötsamma medborgare negativt. Många vågar inte gå ut av rädsla för att hamna i korselden mellan gäng, bli rånade eller våldtagna. De vågar inte låta sina barn ta bussen till träningen eller sätta sin fot i områden som Fittja, Alby eller Norsborg efter mörkrets inbrott.

Så kan vi inte ha det längre och så skulle vi inte heller ha det i ett moderatlett Botkyrka – den saken är säker!

Jimmy Baker (M)
Kommunalråd i opposition