Vi gjorde ett fantastiskt framgångsval!

PRESSMEDDELANDE 20110201

Vi gjorde ett historiskt framgångsval!

Moderaterna i Botkyrka har nyligen presenterat sin omfattande valanalys. Vi har ökat med 22 %! 2221 personer fler än någonsin tidigare har valt den moderata valsedeln och lagt den i valurnorna. – Det är i grunden en fantastisk framgång och det finns idag fler moderater i Botkyrka än i t.ex. Danderyd, påpekar Anders Peterson (M), kommunalråd.

– En sak vi kan notera i vår valanalys är att nästan alla övriga etablerade partier backade i valet. Det finns ett växande stöd i Botkyrka för moderat politik och inte minst för våra ledande företrädare. Vårt främsta mål med valrörelsen var att få Fredrik Reinfeldt och Anders Borg omvalda. – I och med vår ökning röstar nu nästan en tredjedel av Botkyrkaborna på Moderaterna, säger Jimmy Baker (M), kretsordförande.

Vad som är mer anmärkningsvärt är den växande politiska polariseringen i kommunen mellan norr och söder. I den södra kommundelen är förhållandet 54-39 till alliansen, medan den i norr är 68-28 till de rödgröna. En annan detalj är att betydelsen av kandidater med ”rätt” etnisk och/eller religiös bakgrund har ökat i varje val. Dessa röster växlar mellan partierna oavsett block eller sakpolitik. Det innebär att betydelsen av ideologier och syn på samhällets utveckling får en minskande betydelse. I valet kan vi exemplifiera med att Miljöpartiet ökat på Socialdemokraternas bekostnad i den syrianska och turkiska gruppen. I valet 2006 var det Moderaterna som ökade i den syrianska gruppen.

Detta är inte ett röstmönster som går igen i södra kommundelen i någons större utsträckning. Sammantaget kan man säga att demokratin verkar under olika regler i de två kommundelarna. Det öppnar upp för att en del röster läggs av fel skäl och i en viss utsträckning kollektivt, vilket vi ser som ett problem, avslutar Anders Peterson (M).

För mer information, kontakta:

Anders Peterson
Kommunalråd (M)
anders.peterson@moderat.se

Jimmy Baker
Kretsordförande (M)
jimmy.baker@moderat.se

Willy Viitala
Politisk sekreterare (M)
willy.viitala@moderat.se

Delar av valanalysen kan du se här och använda fritt.
Pressmeddelandet i pdf-format finner du här.