Tullingepartiet sviker sina väljare

Tullingepartiet har, i en skrivelse (klicka för att ladda ned) till samtliga partier i Botkyrka, låtit meddela att man bojkottar dialogforum i Tullinge tills vidare. Man anger bl.a. skäl som brist på insyn, dialog, information, möjlighet till påverkan, representativitet, återkoppling, nytta för skattepengarna m.m. Detta innebär att TuP numera har anslutit sig till alliansens syn på, och argumentation kring, dialogforum.

Vi har även drivit linjen att samtliga kommunfullmäktigepartier bör vara representerade, vilket majoriteten aldrig lyssnat på. Vi har också ifrågasatt rimligheten i att dessa ska kosta flera miljoner kronor varje mandatperiod och att besöksantalet i genomsnitt bara har sjunkit sedan införandet.

Vissa dialogforum, som i Tullinge och Grödinge, är ibland välbesökta i jämförelse med t.ex. Fittja och Hallunda/Norsborg. När Slagstabadets utformning skulle framröstas på ett s.k. ”minirådslag” i dialogforums regi våren 2010, så röstade sju personer totalt (varav inga var ungdomar).

TuP är i sin fulla rätt att bojkotta dialogforum i Tullinge. Men, har man tackat ja till att få ett förtroendeuppdrag så bör man uppfylla sin demokratiska plikt och ta uppdraget på allvar. Varför var annars en överrepresentation i Tullinge dialogforum TuP:s viktigaste krav i förhandlingarna efter valet 2010? Man har dessutom vakanta platser i andra dialogforum i kommunen, där kanske någon som faktiskt vill ta ansvar och delta borde få sitta istället för att stolarna står tomma.

I opposition kanske vi inte kan sätta agendan helt själva på dialogforums sammanträden, men vi har en skyldighet att bevaka vad som händer där för att kunna bedriva vår oppositionspolitik i andra sammanhang.

Som det är nu kastar TuP in handduken och lämnar ”Walk Over”.

Jimmy Baker (M)
Lars Johansson (FP)