Trygghetskameror och ordningsvakter

Under valrörelsen 2018 gav både Moderater och Socialdemokrater vallöftet om fler trygghetskameror för att öka tryggheten. Vi Moderater vill även att det anställs ordningsvakter som just har en utökad befogenhet.

Det gläder oss att majoriteten samarbetar med polisen för fler trygghetskameror i Norra Botkyrka men det är brådskande att löftet realiseras snart och behovet finns även i Södra Botkyrka. Bara under årets första månad har det inträffat ett flertal grova rån mot unga personer och butiker i andra delar av Botkyrka som t. ex Tullinge Centrum. Där fick en butik inbrott två gånger med två veckors mellanrum. Det har resulterat i att människor är rädda för att gå ner till sitt centrum för att t. ex handla mjölk eller besöka vårdcentralen som ligger i närheten under en mörk eftermiddag i vintertid.

Men det finns ett centrum som har vänt denna bekymmersamma utveckling. Hallunda Centrum har ett flertal övervakningskameror på insidan av centrum och två stycken som filmar utomhus. De har sedan januari 2017 också anställt ordningsvakter som har den utökade befogenheten att gripa och ett utvecklat samarbete med polisen. Det har bidragit till en stor förändring, och efter rånet mot pantbanken den 7 januari 2019 i Hallunda centrum har dem blivit intresserade av att sätta upp fler övervakningskameror utomhus. De åtgärder som Hallunda Centrum har genomfört bekräftar att Moderaternas lösningar för ökad trygghet ger resultat.

Vi måste verka för att fler områden i Botkyrka, som t. ex Tullinge får trygghetskameror runt centrum och tågstation.

Stina Lundgren (M)
Oppositionsråd