Stick inte huvudet i (s)anden!

Södertälje. Norsborg. Fittja. Alby. Fittja Ungdomens Hus. Vissa saker återkommer alldeles för ofta i nyhetsrapporteringen, ofta i kombination med allvarliga brott som rån, skottlossningar, våld och mord.

För ett par år sedan skrev vi i en insändare om att många unga kriminella i Norra Botkyrka har kopplingar till Ungdomens Hus i Fittja. Vi föreslog tillfällig stängning och nyöppning med ändrad inriktning. Bland brotten som nämndes i artikeln var skottlossning, även inne på själva ungdomsgården och det välkända ”helikopterrånet”.

Med det uttryckte vi vår oro för fortsatt rekrytering av unga till kriminella nätverk.

Vi fick uppbackning av dåvarande ordförande för Polisstyrelsen Stockholms län, Kristina Alvendal (M), men vi fick negativ respons och kritik från den styrande majoriteten S+V+MP i Botkyrka.

Nu kan vi lägga ytterligare en händelse till listan, rånet mot en guldsmed i Södertälje. Utfört av tungt beväpnade unga killar, hemmahörande i Norra Botkyrka och – just det – kopplingar till Ungdomens Hus i Fittja (Expressen 6/1-12).

Under 2011 anordnades en manifestation mot våldet i Fittja, med målade plakat och fina tal. Politiker med (S) i spetsen deklarerade att de minsann ”var emot våld”. Vad hjälpte det?

Vi har varit – och är – starkt oroade över situationen och tänker framförallt på alla som drabbas på olika sätt, som barn, som ungdom, som förälder eller som medborgare.

Ta tag i bekymren och stick inte huvudet i sanden. Det går inte att gömma sig längre!

Vi vill ge exempel på några åtgärder som måste till:

• Ge polisen fler verktyg att bekämpa grov brottslighet.

• Inga fritidsgårdar för vuxna män över nitton år.

• Fler förebyggande insatser redan från tidig ålder.

• Nolltolerans och polisanmälan vid alla brott som sker i skolan.

• Stävja all illegal andra- och tredjehandsuthyrning i Botkyrkabyggen.

• Insatser för ungdomar som inte fullföljer sin skolgång.

Jimmy Baker (M), kommunalråd

Kia Hjelte (M), kretsordförande