Socialdemokraternas politiska huvudidé är alltid makten

PRESSMEDDELANDE 2018-09-21

Socialdemokraternas politiska huvudidé är alltid makten

Socialdemokraterna bildar majoritet med Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet.  Vänsterpartiet kastas ut. Det blev klart under morgonen, enligt vad vi erfor i olika medier.

– Det är klart att vi känner en besvikelse över att Alliansen i Botkyrka går i graven, efter tolv års samarbete. Vi moderater hade som mål att bilda ett starkare borgerligt block som i samarbete med andra skulle ta över makten i Botkyrka, för att bryta den långa nedåtgående trenden vi har sett i kommunen med det rödgröna vanstyret. Det är synd att inte ta chansen nu när de rödgröna äntligen förlorade sin majoritet i kommunfullmäktige efter 24 år, säger Stina Lundgren (M), oppositionsråd.

– Nu har vi en majoritet med 27 rödgröna mandat och 11 borgerliga mandat, som hamnar i klar minoritetsställning. Hur starkt och stabilt kan ett sådant styre bli? Hur mycket av sina valprogram har KD, L och C behövt förhandla bort för att sitta i knät på Socialdemokraterna i fyra år mot att få välarvoderade uppdrag? undrar Stina Lundgren (M).

– Det är uppenbart att Socialdemokraterna i Botkyrka står upp för den klassiska socialdemokratiska ideologins två huvudidéer. Den ena är att till varje pris erövra makten, den andra är att till varje pris behålla den. Det är särskilt intressant hur man så lättvindigt kastar ut sin närmaste och mest stabila samarbetspartner Vänsterpartiet, som ingått i majoriteten i många år och var det enda partiet som ökade på den rödgröna sidan. Det är synd att partier som kraftigt backat i valet, S och det skandalomgärdade MP, ska belönas med att sitta vid makten. Detta trots att S drev en valkampanj baserat på lögner kring införande av marknadshyror och mycket annat, säger Willy Viitala (M), politisk resurs.

-Vi moderater kommer fortsatt att driva på för en bättre prioritering av kommunens skattemedel med ex. mindre skattemedel till mötesplatsföreningar och vuxenkultur, en ökad valfrihet inom vården, trygghetssatsningar på flera olika nivåer samt en ökad frihet för Botkyrkaborna att bygga om och bygga till sitt eget hem, avslutar Stina Lundgren (M).

För mer information, kontakta:

Stina Lundgren (M)       Willy Viitala (M)
Oppositionsråd              Politisk resurs
0701-89 62 97               0708-89 18 31