Socialdemokraterna och deras tomma löften

Det märks att det är valår när Socialdemokraterna i Botkyrka och Ebba Östlin går ut i media och på nätet och lovar att nu ska man minsann komma tillrätta med otryggheten, de låga skolresultaten, segregationen, jobben och så vidare.

På något sätt är problemen som finns i kommunen alltid någon annans fel eller ansvar, aldrig deras. Trots att det är de som sitter vid makten. Som de dessutom i höst har gjort 24 år i rad.

Dock talar de ständigt återkommande reportagen och tillgänglig statistik sitt tydliga språk: de senaste decennierna har kriminaliteten (enligt bl.a. BRÅ) ökat i Botkyrka. Ibland med flera hundra procent. Vi moderater har föreslagit allt ifrån åtgärder mot hedersrelaterat förtryck och våld, tryggt & snyggt-satsningar, kameraövervakning av brottsutsatta platser, fler väktare, ökat stöd till nattvandrare etc.

Socialdemokraterna avslog det mesta vi föreslog. Men nu när det är valrörelse lanserade de en punktlista i annonser i sociala medier som innehåller de flesta av våra gamla förslag.

I Kommunbarometern i Dagens Samhälle har alla väljare sitt facit efter 24 års maktinnehav, där Botkyrka placering i jämförelse med landets 290 kommuner är:

Plats 255/290: Arbetsmarknad
Plats 244/290: Skola
Plats 278/290: Vård och omsorg
Plats 238/290: Attraktivitet (flyttnetto)
Plats 252/290. Näringsliv
Plats 252/290: Barnomsorg

Med tanke på att Botkyrka kommun dessutom, ihop med Södertälje, har Stockholms läns högsta kommunalskatt på 20,15 kronor så måste vi nog alla ställa oss frågan:

Vad får vi egentligen för pengarna? Inte är det välfärd i toppklass i alla fall. Kanske är det på kommunens omskrivna kultursatsningar? Nej, där har Botkyrka plats 217 av 290.

Välj därför med omsorg på vilka du ska lägga din röst på i höstens val. Litar du ännu en gång på tomma löften från Socialdemokraterna? Eller är det inte dags för en moderatledd majoritet?

Stina Lundgren (M)                        Willy Viitala (M)
Oppositionsråd                                Politisk resurs