Orealistiska vallöften från Socialdemokraterna!

Socialdemokraterna har gått ut med att unga vuxna ska kunna få en lägenhet direkt man är mellan 18 och 25 år gammal, folkbokförd i Botkyrka och står i Botkyrkabyggens bostadskö. Man säger att man ska bygga 8000 bostäder till 2024 (källa Mitt i Botkyrka/Salem).

Problemet är att det är inte (S) som bygger några bostäder. Byggsektorn som sådan och vad som händer på densamma kan inte ett lokalt parti kontrollera. Just nu ser produktionstakten av framför allt bostadsrätter gå nedåt och nyproduktion blir allt svårare att sälja på marknaden. Flertalet byggherrar drar sig ur markanvisningar, runt om i länet.

Botkyrkabyggen har inte heller kapacitet att bygga mer än en bråkdel av det som (S) lovar. Om nu inte bolaget skulle gå fram med att sälja mer allmännytta igen (som Albyberget), vilket skulle frigöra kapital för en ökad nyproduktionstakt.

Vad är det då S egentligen lovar? Jo, att man ska utreda frågan om man vinner valet.

Detta är det mest uppenbara valfläsket på länge. Lova att utreda om det går att dela ut bostäder till alla mellan 18 och 25 år, utan hänsyn till realism visavi byggsektorn och utan hänsyn till Botkyrkabyggens ekonomi och kapacitet för nyproduktion.

Eller som oppositionsrådet Stina Lundgren säger till lokaltidningen:
Det de lovar är en utredning om de vinner valet. I dag är kötiden 6-8 år. Botkyrkabyggen kommer aldrig hinna producera den mängden på så kort tid, säger hon.

Willy Viitala (M)