Moderaternas förslag till flerårsplan 2014-2017

I vår flerårsplan beskriver vi vad vi vill genomföra de kommande budgetåren – nära sammanlänkat med den vision vi har för framtidens Botkyrka.

Moderaternas flerårsplan 2014-2017

Botkyrka kommun står inför stora utmaningar inom alla verksamhetsområden. Utmaningarna står att finna såväl inom den egna organisationen som i våra kommundelar, i ett Botkyrka som snart kommer att ha 100 000 invånare.

Vi vill ha ett Botkyrka där alla känner sig hemma och trivs. Ett Botkyrka där man kan känna sig trygg, gå igenom grundskolan med gymnasiebehörighet och ha ett rikt utbud av fritidsaktiviteter på såväl fritidsgårdar som inom föreningslivet. En kommun där de som har rätt till ett boende inom LSS faktiskt får det, där våra äldre regelbundet får komma ut i friska luften och där patriarkala strukturer i realiteten motverkas.

Ett företagsklimat som ligger bland de allra bästa i landet, där näringslivet är en självklar partner i strävan att få ut våra ungdomar på arbetsmarknaden. En inställning som bejakar fler alternativ än det kommunala, inom t.ex. skolan, omsorgen, boendet, transporter och städning.

Ett Botkyrka vars politiska ledning inte ser överskott i budgeten som något som måste spenderas, utan som en signal på att skatteuttaget av medborgarnas inkomster varit för högt och måste sänkas. En kommun som ser att människan mår bättre av att vara en del av ett sammanhang och en social kontext, utförandes en samhällsnyttig arbetsuppgift, snarare än att hänvisas till olika former av passiviserande bidragsberoenden.