Botkyrka måste stävja polishatet bland ungdomar!

PRESSMEDDELANDE 2016-10-10

Botkyrka måste stävja polishatet bland ungdomar!

På This is Alby-festivalen tog en rapartist upp små barn på scenen som fick sjunga med i en låt vars text är ”Knulla Ainas mamma”. Detta trots att det fanns en överenskommelse om att artisten inte skulle framföra den låten. Kommunalt ansvariga tjänstemän på plats valde att inte göra någonting. Moderaterna menar att det är kommunens ansvar att säkerställa att sådant här inte kan ske och det är en del av större helhet. En helhet där den vidriga attityden mot polis och annan blåljuspersonal leder till mer stenkastning, bilbränder och sönderskurna däck.

– Kultur- och fritidsförvaltningens förklaring håller inte. Man har ett ansvar att säkerställa vilka budskap som framförs från scenen. Detta kan man göra med att skriva in klausuler i kontrakten, där den här typen av brott mot en överenskommelse skulle leda till ekonomiska konsekvenser, säger Jimmy Baker (M), kommunalråd.

– Det vissa rapartister håller på med, att glorifiera kriminalitet och odla ett hat mot poliskåren, är djupt problematiskt och något som spär på det polisen möter i vardagen. Som hot, våld, bilbränder, vandalisering och stenkastning, framhåller Ufuk Sen (M), kultur- och fritidsnämnden (som är polis till vardags).

– Det här är inte första gången kommunala skattemedel går till den här typen av oacceptabla ändamål. Tidigare har vi bl.a. sett hur hyllningsmålningar av yrkeskriminella har uppförts i Fittja, eller hur polishatande hip hop-videos premiärvisats i offentligt ägda lokaler. Det är dags att kommunen skärper till sig och sätter ner foten och på allvar försöker få barn och unga att förstå att det är just polis, ambulanspersonal och brandmän som är de sanna förebilderna och inte knarklangare, rånare och de rapartister som hyllar dem, säger Jimmy Baker (M).

För mer information, kontakta:

Jimmy Baker (M)
Kommunalråd i opposition