Botkyrka inte ens lagom

PRESSMEDDELANDE 2017-05-24

Botkyrka inte ens lagom

I tidskriften Dagens Samhälles ranking tappar Botkyrka ytterligare och är nu på plats 28 av 29 i en jämförelse av landets storstadskommuner. En låg attraktivitet och en låg utbildningsnivå är det som främst drar ner kommunens placering i totalrankningen av Sveriges storstadskommuner. Botkyrka är den lägst rankade storstadskommunen i Stockholms län inom ”attraktivitet”.

– Vi måste ställa oss frågan om Botkyrkas styrande vänsterpolitiker verkligen jobbar för Botkyrkabornas bästa? Med Botkyrkaborna i detta avseende menar vi inte nyanlända Botkyrkabor – utan de som redan bor här har bott här länge och faktiskt betalar skatt här, säger Jimmy Baker (M), oppositionsråd.

– Dagens Samhälles senaste ranking, precis som många andra rankingar genom åren, talar sitt tydliga språk. Den rödgröna majoriteten i Botkyrka prioriterar inte främst sina egna medborgare vars mandat de fått att styra kommunen. Och inte heller det lokala näringslivet. Prioriteringarna ligger uppenbarligen någon annanstans, framhåller Jimmy Baker (M), oppositionsråd.

– Trots länets högsta kommunalskatt har vi stora brister i välfärden, som exempelvis låga resultat i skolan och sviktande kvalitet i äldreomsorgen, menar Jimmy Baker (M), oppositionsråd.

– Vi Moderater har påtalat detta länge och nu är det dags att sätta ned foten! Politiker i Botkyrka ska ha Botkyrkabornas bästa för ögonen i första hand. De är de som bor här, är skattebetalare här och det är de som är våra väljare. Det är på deras uppdrag politiker och tjänstemän ska arbeta, avslutar Jimmy Baker (M), oppositionsråd.

Se rankingen på: http://superkommuner2017.dagenssamhalle.se/m/Botkyrka

För mer information, kontakta:

Jimmy Baker (M)

Kommunalråd i opposition