Botkyrka – en del av världen

Sverige är inte längre etniskt homogent. I Sverige bor det idag människor från hela världen, med olika traditioner och kulturer. Globalisering och migration har resulterat i att människor från hela världen finns i Botkyrka. I Botkyrka talas idag över 100 språk, människor med drygt 160 av världens 193 erkända nationaliteter lever och verkar i Botkyrka – en majoritet av medborgarna (54%) har sina rötter i andra länder. Det gör Botkyrka till Sveriges mest internationella kommun och vi moderater bejakar mångfalden. Vi vill inte ställa frågan om var människor kommer ifrån – vi vill fråga vart man är på väg.

Det är av yttersta vikt att vi moderater står upp mot kulturkonservativa strömningar i såväl vår kommun, som utanför dess gränser. Idéer som bär med sig tankar på assimilering och nedtryckandet av andra kulturer och religioner måste bekämpas. Det är för oss främmande att peka ut någon grupp som ett kollektiv, eller alla troende inom viss religion som bärare av gemensamma karakteristika. Den verklighetsbilden hör hemma inom den extrema högern, en rörelse som alla vi, som tillerkänner alla människors lika värde, tillsammans måste söka övervinna.

Moderaterna står upp för ett samhälle som vilar på fundament som mänskliga rättigheter, religionsfrihet och föreningsfrihet. Det Sverige och det Botkyrka som en gång fanns, kommer inte åter – och det är bra så.