Botkyrka tryggare än väntat?

”Det är glädjande att vårt långsiktiga arbete för ett socialt hållbart Botkyrka ger resultat när vi nu till exempel ser en positiv trend med ett minskat antal bränder, säger Katarina Berggren, kommunstyrelsens ordförande”

Det är intressant att Socialdemokraternas kommunalråd, på kommunens hemsida, påstår att antalet bränder minskar och tryggheten ökar i Botkyrka. När sanningen är den att vi, enligt Södertörns Brandförsvar, fram tills början av december redan slagit rekord i antalet bilbränder i kommunen med 124 stycken (2008 var de 116 stycken för hela året) och trenden är ökande. På tio år har antalet bilbränder ökat med 77 %.

Varje vecka, den senaste tiden, har alla Botkyrkabor kunnat läsa om minst en skottlossning och ett par grova våldsbrott som rån och knivdåd. Vi ställer oss därför undrande till vilken verklighet den styrande majoriteten lever i?

Det är vi Moderater som står för ett Botkyrka där verklig trygghet för alla invånare prioriteras. Vi vill t.ex. ha en 24-timmars klotterborttagningspolicy, polisstation i Alby, mer resurser till gatubelysning, slyröjning, skräpplockning samt få ut nattvandrare, föräldrar och fältassistenter i alla kommundelar.

När majoriteten menar att ”Botkyrka är tryggare än väntat” så undrar vi vad det är man egentligen förväntat sig? För oss låter det som majoriteten gett upp, för oss pekar statistiken på att vi måste göra mer än någonsin. Vilken syn på Botkyrkas trygghet har du?

Anders Peterson, kommunalråd (M)
Jimmy Baker, kretsordförande (M)